Pendatang Asing Menyebabkan Kesesakan Sepanjang Jalan Raya




RESIDEN Diplomatik di Jalan U-Thant berdekatan dengan kedutaan United States yang biasanya tenang dan teratur, menjadi sesak dengan beribu-ribu pekerja asing Indonesia sejak akhir-akhir ini.

Setiap hari, ada di antaranya yang berkhemah di luar Wisma Duta dan membanjiri kawasan itu seawal 6 pagi untuk mengambil peluang di atas tawaran kerajaan Malaysia kepada pendatang tanpa izin.

Wisma Duta, di No 23, Jalan U-Thant merupakan kediaman rasmi Duta Besar Indonesia ke Malaysia.

Sesetengah penjaja telah mengambil kesempatan dengan kehadiran pendatang asing untuk menjual makanan dan minuman di luar Wisma Duta, bersebelahan dengan kediaman duta Iraq dan apartmen-apartmen mewah Sri Se-Ekar.

Ini telah menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk pada awal pagi di sepanjang jalan, yang mempengaruhi pergerakan diplomat. Sampah juga bertaburan di seluruh kawasan. Polis terpaksa memantau keadaan untuk memastikan keadaan terkawal.

Seorang pegawai kedutaan berkata Wisma Duta telah ditukar peranannya buat sementara waktu menjadi pusat pemprosesan imigresen untuk membantu rakyat Indonesia untuk mendapatkan dokumen perjalanan seperti pasport atau Sijil Perjalanan seperti Pasport (dokumen perjalanan sebagai ganti pasport) disebabkan kedutaan sebenar di Jalan Tun Razak tidak dapat untuk menguruskan pemohon yang terlalu ramai dengan tiba-tiba.

Pegawai itu berkata mereka telah membuka kaunter tambahan dan menyediakan peralatan dan kakitangan yang cukup untuk menampung permintaan yang meningkat berikutan bermulanya program pengampunan 6P, yang bermula pada 1 Ogos dan dijangka berakhir menjelang 31 Disember.

Enam P merujuk kepada Pendaftaran, Pemutihan, Pengampunan,Pemantauan, Penguatkuasaan, dan Pengusiran.

"Selepas mendapat dokumen perjalanan, pekerja asing, termasuk pembantu rumah, dikehendaki untuk pergi ke Jabatan Imigresen Malaysia untuk salinan cap jari biometrik dan mendapatkan permit kerja mereka. "Jika mereka gagal berbuat demikian, mereka boleh ditahan, didenda, dipenjara atau dihantar pulang sebagai hukuman bekerja secara haram," kata pegawai itu.

Kedutaan, bagaimanapun, hanya memberikan nombor tiket terhad untuk pendatang setiap hari. Oleh itu, banyak kemah didirikan pada waktu malam di luar Wisma Duta oleh pemohon yang merupakan warga asing dengan harapan untuk mendapatkan nombor keesokan harinya.

Ketua jabatan maklumat kedutaan, hal ehwal sosial dan budaya, Suryana Sastradiredja berharap keadaan ini akan selesai secepat yang mungkin.



Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda