Tanda protes, Sami Tibet bakar diri sehingga mati



SAAT mengerikan ketika seorang sami bangsa Tibet berdiri di dalam keadaan badannya terbakar di sebatang jalan di China, berjaya dirakamkan.

Difahamkan, sami tersebut membakar dirinya sebagai tanda bantahan terhadap layanan buruk kerajaan China kepada bangsa Tibet.

Gambar diambil daripada sebuah video yang disiarkan oleh sebuah kumpulan pelajar yang berjuang untuk pembebasan Tibet. Dipercayai sami tersebut adalah Palden Choetso, 35 yang telah membakar dirinya sehingga mati pada 13 November lalu.

Video tersebut merakamkan bagaimana sami Buddha berbangsa Tibet itu berdiri di sebatang jalan di Dawu dalam wilayah Sinchuan, Tenggara China dalam keadaan terbakar sebelum akhirnya rebah menyembah bumi.



Video itu dipercayai diseludup keluar daripada China dan diserahkan kepada kumpulan pelajar yang berjuang untuk pembebasan Tibet. Mereka kemudiannya menyerahkan kepada pihak media.

Video itu dilihat sebagai satu simbol pengorbanan bangsa Tibet di dalam menarik perhatian dunia terhadap nasib bangsa Tibet di tanah air mereka.

Tags: , ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda