Raja Jordan Desak Presiden Syria Berundur




RAJA Jordan menjadi pemimpin Arab pertama yang secara terbuka mendesak Presiden Syria Bashar al-Assad supaya mengundurkan diri bagi menamatkan konflik berdarah di Syria.



Raja Abdullah memberitahu BBC bahawa jika dia berada dalam kedudukan Al- Assad, dia akan memastikan "sesiapa sahaja yang menggantikan saya mempunyai keupayaan mengubah status quo".

Beliau menggesa Presiden Assad untuk memulakan dialog dengan pembangkang untuk melaksanakan peralihan yang teratur.

Para pemimpin Arab telah semakin lantang mengkritik tindakan keras di Syria selepas beberapa bulan keganasan berlangsung.

Kedua-dua duta negara Arab Saudi dan Qatar meninggalkan Damsyik sebagai protes pada penindasan. Liga Arab telah mengundi pada hari Sabtu untuk menggantung keahlian Syria.

Walau bagaimanapun Raja Abdullah bertindak lebih jauh daripada para pemimpin Arab lain dengan mengadakan satu temu bual eksklusif dengan BBC World News.

"Jika Bashar memikirkan kepentingan negara, beliau akan meletak jawatan, tetapi beliau juga akan mewujudkan keupayaan mendekati dan memulakan fasa baru kehidupan politik Syria," katanya.

"Itulah satu-satunya cara sahaja yang pada pendapat saya akan berfungsi dan saya tidak fikir orang yang mempersoalkan tindakan itu," katanya.

Raja Abdullah memberi amaran akan "kegagalan" jika sesiapa yang menggantikan Presiden Assad tidak mengubah status quo

Jordan, yang bersempadan dengan Syria, telah semakin lantang mengkritik tindakan keras yang digunakan ke atas penunjuk perasaan anti-kerajaan.

Dalam keganasan terbaru, Jawatankuasa Penyelarasan Tempatan - rangkaian penentang kepada pemerintahan Presiden Assad, berkata 13 orang telah terbunuh pada hari Isnin, termasuk 10 di bandar Homs, lokasi utama kekacauan.

Namun sebarang dakwaan itu adalah mustahil untuk disahkan kerana kerajaan Syria telah menghadkan akses kepada wartawan asing.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu berkata lebih daripada 3,500 orang telah meninggal dunia sejak awal protes, manakala pihak berkuasa Syria menyalahkan punca keganasan pada penentang.

oleh: lufias

Tags: , ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda