Jet Tentera Amerika terhempas di Libya



Sebuah jet tentera AS terhempas di Libya setelah mengalami kerosakan mekanikal tetapi dua krewnya berjaya keluar dan selamat, menurut maklumat tentera Amerika pada Selasa (22/3/2011).

Vince Crawley, jurucakap untuk Komando Afrika berkata, kedua-dua krew jet itu hanya mengalami luka ringan dan terpisah antara satu sama lain kerana mereka menggunakan payung terjun untuk keluar dari jet Strike Eagle F-15E pada altitud tinggi, dan akhirnya mendarat di daerah yang berbeza.

Kemalangan itu berlaku pada malam Isnin 2130 GMT dan lokasi sebenarnya tidak diberitahu.

Kedua-dua krew jet itu berjaya diselamatkan, menurut jurucakap tentera.

Pesawat yang berpusat di Royal Air Force Lakenheath, Inggeris, terbang keluar dari Pangkalan Udara Itali Aviano yang menyokong operasi Dawn Odyssey Beroperasi. Punca kemalangan masih disiasat.

Tentera Udara mengatakan hanya jet pejuang B-2, F-15 dan F-16 yang menyertai dalam operasi di Libya. Penglibatan AS di Libya yang sedang dijalankan oleh Komando Afrika itu berpusat di Stuttgart, Jerman.

Bangkai jet pejuang yang jatuh di Benghazi, Libya.

Penduduk tempatan yang berkumpul untuk melihat bangkai jet F-15E Eagle.

Jet ini terhempas dipercayai kerana mengalami kerosakan mekanikal.

Orang ramai melihat peluru berpandu Sidewinder AIM-9 daripada jet pejuang F-15E.


Laporan asal: Pulakdah

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda