Selam lebih 20 minit, penyelam Jerman pecah rekod dunia




SEORANG penyelam bebas dari Jerman berjaya memecahkan rekod dunia sekaligus menempatkan namanya di dalam Guinness World Records apabila berjaya menyelam selama lebih 20 minit di dalam air.

Tom Sietas, 35, menyaingi bekas pemegang rekod dunia sebelum ini warga Brazil, Ricardo Bahia mencipta rekod baru menahan nafas selama 22:22 minit.

Kejayaan luar biasa itu dilakukan di China di dalam sepasang tangki yang diletakkan secara bersebelahan bagi membolehkan kedua-dua jaguh itu bertanding. Rekod yang dipegang oleh Bahia sebelum ini ialah 20:21 minit.



Sietas dilaporkan memiliki kapasiti paru-paru 20% lebih besar berbanding saiz purata seorang manusia kebanyakkan yang sama saiz dengan susuk tubuhnya.

Bakatnya di dalam menyelam mula disedari apabila seorang pelatih 'scuba-diver' yang mengajarnya terlihat kebolehan Sietas menahan nafas.

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda