Virus "Trojan Horse" Boleh Mencuri Dan Mencipta Penyata Akaun Palsu




VERSI baru perisian SpyEye "trojan horse" bukan sahaja boleh mencuri wang, tetapi mengelirukan pengguna bahawa wang mereka masih terdapat di bank.



Apabila anda melawat laman web bank secara online, anda tidak dapat mengesan urus niaga yang digunakan oleh penjenayah siber untuk mengosongkan akaun bank anda. Lebih buruk lagi, baki wang anda juga akan diselaraskan pada skrin supaya ia kelihatan seolah-olah tidak berubah.

Serangan virus ini pada windows PC telah mula dikesan di Amerika Syarikat dan United Kingdom.

Perisian ini akan mencuri kata laluan bank anda untuk memberikan akses ke akaun anda, menunggu anda memasukkan butir-butir perbankan yang sama sebelum 'mengubah suai' apa yang anda lihat. Secara kasar, virus ini memberikan pencuri lebih banyak masa untuk menggunakan butir-butir kad debit dan mencuri wang anda tanpa anda sedari.

Anda kemudian akan mula sedar wang anda hilang apabila ingin mengeluarkan wang dan amaun yang anda ingin keluarkan sudah tidak mencukupi dan ketika anda menyetak penyata akaun di bank, wang anda menunjukkan pengaliran keluar dengan tiba-tiba.

Serangan virus ini sudah menular pada pengguna bank-bank online di Amerika Syarikat dan United Kingdom.

"SpyEye adalah sejenis tweak kit crimeware Zeus yang menangkap data web", kata pakar-pakar Keselamatan blog di Sophos.

Tahun lalu, menurut sumber-sumber yang dipercayai mendapati versi hopped-up bank-bank di Amerika Syarikat dan United Kingdom di serang Spy Eye. Trojan akan memperbaharui, dan bukannya menghalang atau mengalihkan mesej e-mel, dan menyembunyikan urus niaga palsu yang walaupun selepas pengguna telah log keluar dan log masuk semula ke dalam akaun mereka.

Kedua-dua versi SpyEye menyembunyikan transaksi penipuan dan memalsukan jumlah urus niaga, mengemukakan penyata palsu dan memastikan bahawa mangsa tidak sedar apa-apa jua yang tidak kena pada akaun mereka.

Walaupun dengan serangan siber berteknologi tinggi seperti SpyEye, terdapat beberapa tanda-tanda yang dapat dilihat apabila ada apa-apa yang tidak kena.

Langkah berjaga-jaga adalah dengan menyediakan pertahanan anti-virus yang kuat, memastikan pelayar anda up to date, dan mengemaskini secara manual jika perlu.

Anda juga perlu memastikan bahawa pilihan 'anti-phishing' dihidupkan 'on' dalam Firefox, Chrome atau Internet Explorer, yang akan memeriksa laman web yang 'disenaraihitamkan' dan menghalang penyemak imbas anda diarahkan untuk apa jua urusniaga bank dalam versi 'palsu'.

Sumber: Daily Mail

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda