Bilangan penduduk dunia cecah angka 7 bilion



PERTUBUHAN Bangsa-bangsa Bersatu menobatkan Danica Camacho seorang bayi perempuan yang baru dilahirkan di Filipina sebagai simbolik bayi yang ke 7 bilion. Ini bermakna, penduduk dunia kini sudah mencecah angka 7 bilion.


Filipina yang diiktiraf sebagai negara di tangga ke 12 paling padat di dunia itu menyertai negara-negara lain di dalam menyambut kelahiran bayi yang ke 7 bilion. Satu sambutan sederhana dibuat di hospital.

Danica dilahirkan dua minit sebelum tengah malam di Jose Fabella Hospital, Manila sebuah hospital yang diuruskan sepenuhnya oleh Kerajaan Filipina.

Dilahirkan dengan berat 2.5 kg, bayi comel itu menerima limpahan cahaya "flash" kamera wartawan-wartawan yang hadir untuk membuat liputan terhadap kelahirannya di bilik bersalin hospital.


Ibunya Camille Dalura meluahkan perasaan sambil berkata, "Dia sangat comel. Sukar dipercayai bahawa dia merupakan bayi dunia yang ke 7 bilion."

Bayi itu merupakan anak kedua pasangan Camille dan ayahnya Florante, yang hanya berdiam diri sambil berdiri di suatu sudut memakai gaun hospital berwarna putih saat jurugambar dan krew televisyen berebut-rebut mengambil gambar bayi perempuannya.

Pasangan itu turut ditemui oleh pegawai tinggi Pertubuhan Bangsa Bangsa Bersatu, PBB di Filipina untuk menerima sebuah kek.

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda