Salji tidak lama lagi di Shah Alam



I-city bermandikan cahaya lampu


SEOUL: Pemaju kepada I-City ingin memberi peluang kepada pengunjung untuk merasai pengalaman hujan salji pertama dari Asia Tenggara ke Malaysia kerana mempunyai hak eksklusif untuk menggunkan teknologi mesin hujan salji buatan Korea untuk "SnoWalk" nya di pusat "eduitainment artic" yang berukuran 50.000 kaki persegi di Shah Alam.

"Mesin salji ini dibina untuk I-City berdasarkan permintaan syarikat untuk mencipta mesin yang unik yang dapat menghasilkan salji berunsurkan tropika", kata ketua pegawai eksekutif, Datuk Eu Hong Chew kata.

Tanpa menyebutkan kos mesin, Eu berkata, tahap pertama adalah untuk memasang 16-drum mesin di atas syiling di pintu masuk Snowalk grand.


"Mesin ini mampu menghasilkan enam tan atau sekitar 400 kilogram salji yang lembut dan seperti talkum setiap hari", katanya kepada wartawan Malaysia selepas menandatangani perjanjian kerjasama bagi hak eksklusif di Malaysia dengan CEO Snow-Ice Maker BarsKorea dan pengasasnya, Lee Ki Choon pada hari Khamis di Kilang BarsKorea (BK Korea)di Kota Metropolitan Incheon.

BarsKorea, sebuah syarikat Korea yang berpusat di Incheon, telah membekalkan mesin salji untuk industri makanan dan minuman selama lebih dari 10 tahun.

Eu berkata "BarsKorea telah sepakat untuk memberikan I-City hak eksklusif, dan sebagai imbalannya, I-City membolehkan BarsKorea untuk membawa pelanggan perniagaannya untuk melihat mesin hujan salji yang beroperasi di I-City".

"I-City Korea menggunakan teknologi ini untuk mencipta salji melalui drum berputar menggunakan air tapisan, dan pengunjung akan dapat mengalami gugusan salji yang sangat mirip dengan salji yang jatuh dari langit, pada pertengahan Mac," katanya.

Mesin hujan salju itu dihantar ke Malaysia pada Khamis malam dan dijangka akan tiba di I-City minggu depan.

Menjelaskan mengenai teknologi Korea, Eu berkata alat ini mempunyai tiga komponen utama, terutama chiller, drum perakitan salji dan kondensor. Chiller adalah untuk menapis dan menyejukkan air dari suhu bilik di Malaysia (sekitar 24 darjah celsius) hingga 15 darjah celsius.


50HP (tenaga kuda) kondensor adalah pusat kepada proses pendinginan untuk membekukan drum salji ke -35 darjah celsius menggunakan gas refrigeran R-404A yang bersifat mesra alam.

Setiap dari 16 drum salji menggunakan drum yang dipatenkan dengan pisau untuk mencipta kepingan salji.

Kemudian air disalurkan ke dalam mesin dan serpih salju terbentuk secara langsung dan terus menerus. Drum perakitan salji tergantung di syiling dan apabila gugusan salji jatuh ke tanah, blower di tengah drum salji perakitan akan merangsang penghasilan hujan salji ringan.

Ditanya rancangan tahap kedua untuk SnoWalk, Eu berkata: "Kami ingin melihat respon masyarakat tentang jatuhnya salji dan kemudian kami akan memutuskan untuk memperkenalkan pelbagai sukan musim sejuk dan permainan yang menyeronokkan, dengan kesan 4D."

Ini akan menjadi pengalaman hujan salji pertama di Asia Tenggara, dan SnoWalk memperkenalkan konsep salji dan cuaca sejuk yang menyeronokkan, cara yang menghibur dan memberi pendidikan, katanya.

"Pengunjung boleh mengalami salji nyata, dan iklim sub-pembekuan dan lereng salji setinggi 3 tingkat," katanya, menambah bahawa I-City akan melakukan promosi bersama-sama dengan National Science Centre di sekolah-sekolah dan institusi pendidikan yang lain.

Selain mengalami hujan salji nyata, Eu kata pengunjung juga boleh menikmati simbahan cahaya LED dipasang antara 100 tan patung Ais yang dibentuk dengan kreatif.

Pekerja dari Harbin, China, bandar yang terkenal dengan generasi yang membentuk ais dan bandar yang membuat patung-patung ais tahunan, membawa ahli-ahli yang berkemahiran dengan alat-alat buatan-tangan ke Shah Alam untuk membentuk dan mengukir setiap bahagian patung ais dengan tangan tanpa penggunaan mesin.

Sementara itu, Pengurus Pemasaran BarsKorea's,Mark Lee, memberikan penerangan tentang produk mesin hujan salji mereka. Kata BarsKorea, " Mereka memrlukan waktu hampir 10 bulan untuk menyelesaikan projek ini dan akan menghantar 4 atau 5 orang pakar untuk memasang dan menyelaras mesin dalam dua hingga empat hari serta mengajar jurutera-jurutera I-City selama seminggu atau sebulan sehingga mereka boleh menggunakan mesin itu".

"Kami mempunyai teknologi tinggi penghasilan salji yang terbaik dan kerana kami menggunakan air yang ditulenkan untuk mencipta salji, orang boleh makan salji kami. Kami telah menggunakan teknologi yang sama di Korea Selatan tapi, ini adalah pertama kalinya kami telah mengubahsuai mesin salji 1-drum ke mesin yang mempunyai 16-drum untuk Malaysia, "katanya.

Lee, anak kepada pengasas BarsKorea mengatakan bahawa BarsKorea telah mengeksport mesin hujan salji 1-drum ke Filipina, Singapura dan Dubai, dan 20 negara menggunakan perkhidmatan syarikat mereka.

I-City dibangunkan oleh I-City Properties Sdn Bhd, anak syarikat yang sepenuhnya dimiliki oleh I-Bhd. I-Bhd berdaftar di Bursa Saham Utama Malaysia, di mana, Permodalan Nasional Bhd, pengurus dana terbesar Malaysia, merupakan pemegang saham utama.


Tags:

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda