Sistem komputer paling kecil di dunia bersaiz 1 mm persegi



Para penyelidik telah berjaya mencipta sistem komputer paling kecil di dunia untuk membantu merawat pesakit-pesakit glaucoma.

Dengan saiz sekecil satu mm persegi, peranti halus ini merupakan pengesan tekanan yang dipasangkan di dalam mata manusia.

Ia mengandungi microprocessor ultra berkuasa rendah, sebuah pemantau tekanan, penyimpan data, sebuah batteri halus, sebuah cell solar dan sebuah gelombang radio dengan antena yang mampu memancarkan gelombang ke satu peranti pemprosesan maklumat luaran.

Sistem komputer paling kecil di dunia - hanya sebesar 1 mm persegi digunakan sebagai pemantau tekanan di dalam mata manusia

Dimajukan oleh para penyelidik di Universiti Michigan, unit yang tidak bernama tersebut yang dijangka akan dikomersialkan beberapa tahun lagi itu sudah mula dicanangkan sebagai peranti masa depan di dalam industri komputer.

Penciptanya, Professors Dennis Sylvester, David Blaauw dan David Wentzloff mendakwa, sebagai peranti menggunakan gelombang radio, ia memerlukan penalaan untuk mendapatkan frequensi yang tepat bagi membolehkan ia dihubungkan kepada peranti luaran dan sistem network tanpa wayar bagi memproses maklumat yang diterima.

Sistem network ini suatu hari nanti mampu berfungsi untuk mengesan pencemaran, integriti struktur, membuat pengawasan atau menjadikan sebarang objek dapat dikesan dengan cekap kata para penyelidik tersebut.

Laporan asal: Dailymail UK

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda