Pengguna internet China paling ramai di dunia, 450 juta




BEIJING - Jumlah keseluruhan pengguna internet di China mencapai jumlah 450 juta di hujung bulan November, dengan menunjukkan peningkatan 20.3 peratus setiap tahun, menurut Wang Chen, ketua Pejabat Majlis Informasi Negeri China khamis lalu.

Sekitar 33.9 peratus populasi cina di dalam talian, dengan nisbah kira-kira 30 peratus daripada pengguna internet dunia, kata Wang di dalam satu sidang media. Penggunaan internet menjadi popular sejak tahun 1994, saat mula-mula Negara China di hubungkan dengan internet, kata Wang sambil menambah bahawa China memiliki populasi pengguna internet yang terbesar di dunia.

Jumlah pengguna internet di China seramai 420 juta orang di penghujung bulan jun tahun ini, menurut laporan Pusat Informasi Jaringan Internet negara China.

Sambil memuji peranan internet terhadap menggalakkan peningkatan kemajuan negara China, Wang juga mengakui bahawa negara China, sama seperti negara-negara lain di dunia, dihantui dengan masaalah pornografi, penggudam, virus-virus serta penipuan atas talian.

China akan memperbaikki dasarnya bagi memudahkan kemajuan internet beserta pengawasan yang berkaitan.

Usaha yang lebih hebat akan dijalankan untuk membanteras jenayah atas talian, memantau keselamatan atas talian, melindungi hak-hak rakyat China, serta mencipta satu persaingan yang adil dan pasaran mesra untuk industri internet negara China tambahnya.

Wang juga menegaskan bahawa negara China berharap untuk bekerja sama dengan negara-negara lain bagi memantau keselamatan atas talian serta menggalakkan perkembangan internet dan pengawasan.

Sumber: China Daily

Tags:

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda