Wanita separuh bogel 'Topless' serang maskot Euro 2012







AKTIVIS wanita separuh bogel (topless) melakukan bantahan terhadap eksploitasi wanita di dalam industri seks Ukrain sempena Euro 2012 sebaik sahaja maskot temasya sukan berprestij itu diumumkan.

Mereka menceroboh dataran Kemerdekaan Kiev di mana pihak polis terpaksa mengheret mereka dari maskot Euro 2012 yang memaparkan imej kartun yang dihasilkan daripada susunan bunga yang berwarna warni.




Kumpulan yang menggelarkan diri mereka sebagai Femen itu melancarkan protes sejak beberapa minggu lalu tehadap temasya sukan yang didakwa mereka akan menggalakkan "sex tourism"

Mereka sempat meragut trofi Euro 2012 sebelum dirampas semula oleh pihak pengawal yang terpaksa bergelut untuk mendapatkannya.

Minggu lalu, salah seorang peserta protes, Oleksandra Shevchenko berkata: "Kami tahu apa yang disukai oleh lelaki - mereka mahukan beer untuk menonton bola kemudian minda mereka akan cenderung kepada seks".

"Kami mahu pastikan mereka dapat menerima mesej bahawa wanita Ukrain bukan objek seks dan Ukrain bukanlah rumah pelacuran."

Ukrain merupakan penganjur bersama temasya Euro 2012 bersama Poland yang akan bermula pada bulan hadapan.

Pakar menganggarkan kira-kira 30% pelacur di Kiev menghidap HIV positif.

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda