Banduan Guantanamao Bay diseksa dengan lagu Sesame Street



PELIK tapi benar, lagu yang penuh keriangan di dalam rancangan terkenal kanak-kanak, Sesame Street, dipasang sepanjang hari selama berhari-hari untuk menyeksa banduan yang ditahan di Guantanamao Bay lapor Daily Mail.

Sebuah dokumentari oleh Al Jazeera mendakwa pada tahun 2008, sebuah pengkalan tentera laut di Cuba pernah memperdengarkan lagu berentak berat seperti Metallica ‘Enter Sandman’ dan Drowning Pool ‘Bodies’

Menurut laporan itu, lagu kanak-kanak telah disalah gunakan untuk tujuan yang tidak berperikemanusiaan, di mana lagu program popular kanak-kanak diperdengarkan berulang kali di gegendang para banduan.



Christopher Cerf yang terlibat di dalam penyusunan irama Sesame Street selama bertahun-tahun terkejut apabila mengetahui bahawa alunan muziknya yang dicipta untuk tujuan baik telah digunakan sebagai satu bentuk seksaan.

Mengulas berkenaan dokumentari terbitan Aljazeera itu beliau berkata: "Reaksi pertama saya adalah ini tak mungkin sesuatu yang benar, ia sangat gila, ia betul-betul tak masuk akal."

"Saya betul-betul tak dapat terima bahawa saya telah membantu untuk menyeksa banduan, tambah lebih buruk bila saya kemudiannya mengetahui bahawa mereka menggunakan muzik itu di Guantanamao sebagai seksaan yang lebih mendalam untuk mengenakan kesakitan jangka panjang kepada banduan agar mereka membuka mulut."




Sumber: [Daily Mail]

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda