Anjing Tertua di dunia Berumur Suku Abad mati Isnin lalu



Seekor anjiing tertua di dunia yang digelar Pusuke yang berasal dari Jepun mati ketika berusia 26 tahun 8 bulan. Ia tercatat di dalam World Guinness of Record.

Pemilik anjing itu, Yumiko Shinora di rumahnya di Sakura iaitu sebuah bandar di luar Tokyo memberitahu wartawan, Pusuke, seekor anjing berbulu tebal campuran shiba itu mati pada hari Isnin lalu, selepas tiba-tiba jatuh sakit dan tidak mahu makan.


Shinora memberitahu saluran TV FNN yang dia ingin berterima kasih kepada anjing itu kerana hidup begitu lama. Menurut laporan itu, jangka hayat Pusuke bersamaan kira-kira 125 tahun untuk manusia.

Menurut catatan Guinness, anjing itu dilahirkan pada 1 April, 1985. Pusuke telah diiktiraf sebagai anjing hidup yang tertua di dunia pada Disember lepas. Rekod Guinness jangka hayat taring ialah 29 tahun, yang dicatatkan oleh Bluey, seekor anjing lembu Australia yang meninggal dunia pada tahun 1939.

Sumber: Daily Chilly

Tags: , ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda