Universal charger untuk semua jenis handphone



Hari-hari panik mencari charger telefon bimbit yang tepat sudah berakhir dengan penerbitan universal charger yang serasi dengan hampir semua jenis handset baru.

Suruhanjaya Eropah minggu ini telah mengeluarkan spesifikasi teknikal untuk charger standard yang telah diluluskan oleh 14 pengeluar telefon terbesar di dunia termasuk Apple, Nokia, Samsung, Sony Ericsson dan Blackberry.

Pengeluaran pengecas jenis baru ini, yang direka sebagai penyambung micro-USB, akan dimulakan dengan segera. Ia dujangka boleh diperolehi pada awal tahun 2011.



Tindakan ini sebagai reaksi kepada kemarahan para pelanggan yang berang apabila terpaksa menggunakan sambungan pengecas yang berbeza untuk setiap telefon bimbit yang dibeli.

Proses untuk mencipta sejenis pengecas universal telah dimulakan sejak Jun 2009 apabila EC telah mencapai persetujuan bersama pengeluar-pengeluar telefon untuk mereka sejenis pengecas yang sesuai.

Antonio Tajani, Pesuruhjaya Eropah untuk industri dan keusahawanan, menggambarkan bahawa tindakan ini sebagai 'situasi menang-menang yang tepat'.

Dia berkata: "Saya sangat senang apabila Badan Standardisasi Eropah telah memenuhi permintaan kami bagi mengembangkan dalam masa yang singkat standard teknikal yang diperlukan untuk charger universal telefon bimbit.

"Sekarang saatnya bagi industri untuk menunjukkan komitmen di dalam menjual telefon bimbit yang sesuai dengan pengecas baru.

'Pengecas ini akan membuat hidup lebih mudah bagi pelanggan, mengurangkan sisa, dan perniagaan yang menguntungkan. Ini adalah situasi menang-menang yang tepat."




Laporan asal: Daily Mail

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda