China bina jambatan terpanjang di dunia





Negara China telah membina jambatan merentasi laut yang terpanjang di dunia, merentangi laut sejauh 26.4 kilometer iaitu lima kilometer lebih jauh dari jarak antara Dover dan Calais dan lebih jauh daripada larian untuk sukan marathon.

Qingdao Haiwan Bridge, siap dibina minggu ini, menghubungkan kawasan bandar utama bandar Qingdao, China Timur Wilayah Shandong, dan daerah Huangdao, merentasi laut di daerah Jiaozhou.

Pembinaan jambatan sebagai jalan penghubung, yang memakan masa empat tahun pembinaan sertakos £5.5 billion itu, akan dibuka untuk kegunaan di Tahun Baru dan panjangnya hampir tiga kilometer melebihi pemegang rekod jambatan terpanjang dunia sebelum ini, Lake Pontchartrain Causeway di Louisiana.

Struktur tersebut mempunyai dua jambatan berdampingan dan sejauh 23,87 batu (38.42km).

Apa yang lebih mengejutkan, jambatan tiga hala (three-way) Qingdao Haiwan Bridge 174 kali lebih panjang daripada London Tower Bridge, yang merentasi Sungai Thames - dan sejauh 19 batu dari Qingdao ke Huangdao.

Dua kumpulan berasingan dari pekerja telah membina struktur hujung-hujung yang berbeza sejak tahun 2006.

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda