Ahli sejarah temui simbol-simbol dalam mata Monalisa




Ahli pengkaji sejarah seni kini sedang menyiasat misteri disebalik 'Da Vinci Code' yang sebenar selepas mereka menemui nombor-nombor dan huruf-huruf yang dilukiskan di dalam mata pada lukisan Monalisa yang sukar difahami (enigmatic).

Hasil karya Agung berusia 500 tahun yang dihasilkan oleh Leonardo Da Vinci itu telah sekian lama menjadi misteri sehingga ke hari ini, identiti wanita dengan senyuman menggoda itu langsung tidak dapat disahkan dengan tepat.

Lukisan itu juga telah dimuatkan di dalam Dan Brown blockbuster The Da Vinci Code, yang telah ditayangkan menjadi sebuah filem lakonan Tom Hanks, di mana wataknya sebagai orang yang mentafsirkan mesej-mesej rahsia yang tersembunyi di dalam lukisan Monalisa dan hasil-hasil kerja lain oleh Da Vinci termasuklah The Last Supper.



Kini Jawatankuasa Warisan Budaya Itali telah mendedahkan bahawa dengan membesarkan image yang memiliki resolusi tinggi maka nombor dan huruf pada lukisan mata Monalisa dapat dilihat.

Hari ini Silvano Vinceti, presiden jawatankuasa tersebut berkata: 'Pada pandangan kasar, simbol-simbol tersebut tidak kelihatan namun dengan menggunakan kanta pembesar ia boleh dilihat dengan jelas'

Pada mata kanannya muncul huruf-huruf LV yang mungkin boleh difahami sebagai nama pelukisnya Leonardo Da Vinci sementara pada mata kirinya juga terdapat simbol-simbol namun tidak begitu jelas pengertiannya.

Sangat sukar untuk menentukan simbol tersebut secara jelas namun ia kelihatan seperti huruf-huruf CE atau mungkin juga huruf B - anda harus sedar bahawa lukisan ini sudah berusia hampir 500 tahun, maka ia tidak akan setajam dan sejelas seperti semasa ia mula-mula dilukiskan.

"Manakal pada lengkungan jambatan di latar belakang boleh dilihat nombor 72 atau ia mungkin huruf L dan nombor 2."

Mr Vinceti, yang telah berlepas ke Paris untuk memeriksa lukisan di galeri Louvre di mana ia dipamerkan, menjelaskan bahawa di dalam siasatan ala Dan Brown yang sebenar, hal ini mula menjadi misteri apabila salah seorang anggota jawatankuasa rakan Luigi Borgia menemui senaskah buku lama yang berhabuk di sebuah kedai antik.

Buku berusia 50 tahun itu menggambarkan bagaimana mata Mona Lisa penuh dengan pelbagai tanda dan simbol-simbol dan dia menambah: 'Kami masih di awal penyiasatan ini dan kami berharap akan dapat mengorek lebih dalam terhadap misteri ini dan mendedahkan butir-butir lanjut secepat mungkin.

'Sungguh menakjubkan apabila tiada seorang pun menyedari simbol-simbol tersebut sebelum ini dan berdasarkan siasatan awal yang dijalankan kami yakin ini bukan satu kesilapan dan ia simbol-simbol ini sememangnya telah diletakkan dengan sengaja oleh pelukis'.

Mr Vinceti, merupakan sebahagian daripada kumpulan yang meminta pihak berkuasa Perancis bagi memohon kebenaran untuk mengorek jasad Da Vinci dari kuburnya dalam Istana Amboise, yang terletak di Loire Valley.

Mereka mahu melihat sama ada tengkorak pelukis masih ada di siru supaya mereka boleh cuba untuk membina semula gambaran wajahnya dan membandingkan sama ada Mona Lisa adalah potret wajah pelukis itu sendiri seperti yang dipercayai oleh orang ramai.

Segelintir pengkaji sejarah percaya bahawa Da Vinci merupakan seorang homoseksual dan dan suka berteka-teki menyebabkan ia melukis gambar dirinya sendiri sebagai seorang wanita sementara teori lain menyatakan sesungguhnya Monalisa adalah Lisa Gheradini, isteri kepada saudagar atau mungkin juga adalah ibu pelukis itu sendiri.

Enam bulan lalu, kisah Encik Vinceti termuat di tajuk-tajuk utama akhbar apabila beliau menemui tulang belulang pelukis zaman Renaissance Michelangelo Merisi, yang juga dikenali sebagai Caravaggio di Porto Ercole di persisir pantai Tuscan Italy.

Sumber: Zon Fikir

Tags:

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda