Sekumpulan babi tinggal di villa mewah dan diberi alat permainan



SEKUMPULAN babi-babi yang bertuah di negara China, menikmati hidup yang selesa tinggal dalam villa mewah malah diberikan alat permainan agar ia dapat hidup dengan selesa dan bahagia.

Langkah itu diambil oleh kerajaan China bagi menghasilkan babi-babi yang berkualiti sekaligus bakal mendapatkan rasa daging babi yang enak.



Para penasihat kerajaan mengambil langkah drastik itu selepas mendapati bahawa babi-babi yang bahagia bermaksud ia lebih sihat dan juga memiliki kualiti daging yang lebih baik.

Terbiasa tinggal di dalam kandang babi biasa, babi-babi ini mudah digembirakan di dalam persekitaran yang baru di Weiji, Suining yang kini dinobatkan sebagai perkampungan babi pertama di China.

Enam ratus ekor babi-babi itu juga diberikan permainan serta dibenarkan berkeliaran di dalam hutan setiap hari dari jam 8 pagi sehingga 5 petang.

Meskipun mendapat kritikan hebat pada awalnya terhadap pemindahan babi-babi ini daripada persekitaran kandang babi biasa kepada villa mewah, seorang pegawai pertanian, Hu Juchun percaya ramai pihak kini sudah dapat menerimanya.

"Persekitaran yang baik akan memberikan babi perasaan yang baik serta mengekalkan kesihatannya, secara rasionalnya, dagingnya juga akan menjadi lebih baik" katanya.

"Selain daging babi yang baik, kita boleh menjana pendapatan daripada pelancong yang datang untuk melihat perkampungan babi. Babi adalah haiwan yang bijak, ia bukan jenis yang boleh dikurung sepanjang masa di dalam kandang yang sempit"

Tambah Hu Juchun lagi, mereka kini merancang untuk menambah lebih 2,500 lagi perkampungan babi seperti ini di atas 2,000 hektar hutan yang diperuntukan untuk projek tersebut.

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda