NASA akui lebih 500 bebatuan bulan dan sampel angkasa hilang



NASA mengakui bahawa mereka kehilangan lebih 500 bebatuan bulan dan lain-lain sampel angkasa akibat dicuri atau dipinjamkan kepada penyelidik tetapi tidak dikembalikan.

Sebuah laporan yang dikeluarkan oleh Pemeriksa Am Agensi Angkasa mendedahkan bahawa lebih 500 batu-batu bulan, meteorites, comet dan lain-lain bahan dari angkasa telah dicuri ataupun hilang sejak 1970.

Pemeriksa Am NASA, telah melakukan audit terhadap ribuan sampel-sampel bebatuan bulan, debu-debu, meteorite dan lain-lain sampel angkasa berikutan kehilangan satu sampel bulan yang dipinjamkan kepada Delaware astronomical observatory tahun lalu.


Mereka mendapati bahawa 19% penyelidik yang menerima sampel-sampel berkata sama ada mereka lupa, telah dimusnahkan/rosak atau telah memberikannya kepada penyelidik lain.

Seorang penyelidik ditemui masih menyimpan 9 sampel-sampel bulan yang dipinjamnya 35 tahun lalu sementara seorang lagi menyimpan 10 ketulan meteorite yang telah disimpannya selama 14 tahun.

Seorang lagi penyelidik ditemui menyimpan 36 sampel-sampel bulan yang disimpannya sejak 16 tahun lalu selepas menamatkan penyelidikan.

Pihak audit juga mendedahkan rekod yang menyenaraikan ratusan sampel-sampel yang sudah tidak wijud lagi.



Sumber: Daily Mail

Tags: ,

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda