Anwar Ibrahim merasa terhina kerana di suruh berbogel dan di 'dicerobohi'



KUALA LUMPUR: Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kepada Mahkamah Tinggi bahawa beliau menjalani pemeriksaan fizikal "yang sangat merendahkan maruahnya" di Hospital Kuala Lumpur selama penahanannya pada bulan Julai 2008.

Pemimpin pembangkang, yang bersaksi dalam perbicaraan dalam satu sidang pada hari ini, mengatakan bahawa beliau dibawa ke HKL dimana beliau disuruh untuk menjalani pemeriksaan fizikal oleh perunding pakar bedah Ee Boon Leong, dan perunding doktor, Jayaindran Sinnadorai.

"Para doktor menyuruh saya untuk menanggalkan seluar saya, jaket dan kemeja, dan saya hanya memakai singlet dan seluar dalam.

"Setelah mereka memeriksa bahagian atas (dari tubuh saya), mereka meminta saya untuk menanggalkan seluar dalam saya dan mereka mengukur bahagian-bahagian peribadi saya, mengukur bulu kemaluan, dan memeriksa zakar dan dubur saya.

"Itu sangat memalukan," katanya dalam kandang saksi dalam perbicaraan yang penuh dengan media tempatan dan antarabangsa.

Beliau menambah bahawa beliau menolak untuk memberikan sampel untuk profil DNA, selepas berunding dengan peguamnya.

Menggambarkan keadaan penangkapan sekitar 1 petang pada tarikh 16 Julai 2008, Anwar berkata kepada mahkamah bahawa beliau sedang dalam perjalanan pulang untuk membersihkan diri dan solat, sebelum menuju ke balai polis untuk menemui DSP Jude Pereira Blacious pada pukul 2 petang.

Namun, dalam perjalanan pulang, perjalanannya disekat oleh "sekitar 10 hingga 15 anggota kesatuan Tugas Khas, kereta polis peronda, dan komando memakai sut kalis peluru menutupi kepala dan leher dan bersenjata dengan senapang mesingan".

Beliau berkata, peguamnya Sankara Nair kemudian berbicara kepada pegawai yang berseragam, dan bertanya kepadanya alasan untuk menangkap Anwar ketika dia sudah pun membuat janji temu pada pukul 2 petang di balai polis.

"Dia tidak kasar, tapi jawapannya hanya" Saya menerima arahan untuk menangkap Datuk Seri Anwar dan membawanya ke Ibu Pejabat Kontijen KL dengan kenderaan saya, "katanya.

Dia kemudian dibawa ke pejabat polis dengan ditempatkan di kerusi belakang kenderaan polis, dan duduk antara dua komando.

Di balai polis, beliau mengatakan bahawa beliau yakin bahawa mereka hanya ingin pernyataannya dan menyangka bahawa dia akan bebas untuk pergi selepas itu.

Beliau kemudian dibawa ke sebuah bilik kecil di mana beliau memberikan kenyataan kepada DSP Jude sekitar jam 2.30 petang-5.40 petang.

"Setelah itu, DSP Jude berkata 'Soal siasat sudah Selesai'.

"Saya bertanya padanya, 'Adakah anda yakin?", Dan dia berkata, "Ya, pasti.'," Katanya.

Namun,beliau bukannya dibebaskan, sebaliknya beliau dibawa ke hospital untuk pemeriksaan perubatan, dan juga ditahan semalaman.

Beliau menggambarkan keadaan lokapnya "sangat sejuk, sangat tidak selesa dan sangat teruk", dengan gril di semua sisi, dengan tandas yang "sangat kotor".

"Lokap itu mempunyai pancang besi di keempat sisinya, jadi saya tidak boleh bersandar di dinding. Saya tidur di atas semen.

"Saya tidak berharap menerima layanan seperti VIP, tapi lokap ini bukan lokap yang berkeadaan normal," katanya.

Beliau mengatakan bahawa beliau dikeluarkan pada sekitar tengah hari pada hari berikutnya, setelah pernyataannya diambil lagi.

"Saya perlu pergi mendapatlan rawatan perubatan selepas itu kerana saya merasa sakit luar biasa," katanya, merujuk sakit di belakang badannya.

Anwar juga mengatakan beliau tidak pernah diberitahu tentang alasan penangkapan itu, selama tempoh waktu beliau ditangkap dan selama ditahan.

Anwar Ibrahim ketika di tahan pada 2008 atas tuduhan meliwat Saiful Bukhari


Anwar dan Sankara adalah dua saksi yang dipanggil oleh peguambela di dalam perbicaraan sepanjang kes liwat itu berlangsung.

Anwar, 63, telah mengalami pertuduhan meliwat tanpa rela terhadap Mohd Saiful Bukhari di sebuah unit kondominium di Bukit Damansara, Kuala Lumpur, pada sekitar jam 3.15-4.oo petang pada tarikh 26 Jun 2008.

Pada hari rabu, hakim Mohd Zabidin Mohd Diah membenarkan perbicaraan selepas Anwar membantah dengan pengambilan beberapa barang - berus gigi, tuala Good Morning,botol air mineral Cactus dan sehelai rambut - yang ingin dijadikan bahan bukti dalam kesnya.

Para peguamnya membantah dengan alasan bahawa penangkapan dan pengambilan barang-barang ini yang diperolehi oleh pihak polis adalah tidak sah, maka perkara ini dibicarakan.

Kes bersambung pada hari Jumaat, dengan peguambela memanggil peguam R. Sivarasa untuk ke kandang saksi.

Sumber: The Star




Tags:

Peringatan

Segala komen di bawah artikel ini tidak mewakili pandangan Free Malays. Sila beri ulasan, kritikan atau pandangan berdasarkan artikel di atas sahaja. Anda bertanggung jawab di atas tulisan anda